Unilever Yapay zekalı robotlar ile işe alım süreci başlattı

Unilever Yapay zekalı robotlar ile işe alım süreci başlattı

Son 30 yılın bilimkurgu örneklerinin gözde konularından olan Yapay Zeka, artık günlük hayatımızda da sıklıkla duyduğumuz, parça parça kullanmaya başladığımız […]

Son 30 yılın bilimkurgu örneklerinin gözde konularından olan Yapay Zeka, artık günlük hayatımzda da sıklıkla duyduğumuz, parça parça kullanmaya başladığımız bir gerçek. Akıllı asistanlar(Türkçe olarak hala biraz zayıf olsa da), akıllı ev cihazları ve büyük veri işleyen bilgisayarlar, “iyi güzel de ne işe yarayacak?” sorumuzun cevabı olmaya başladılar.

İngiliz – Hollandalı perakende devi Unilever de, giriş seviyesi işe alımlarında yapay zeka kullanarak, maliyet verimliliği ve çalışan çeşitliliği anlamında büyük bir başarı sağladı.
Şirketin Kuzey Amerika İnsan Kaynakları Sorumlusu Mike Clementi, “20 yıl önce nasıl işe alım yapıyorsak, aynı şekilde üniversite kampüslerine gidiyorduk” dedi. “İçsel olarak, bir şeyler doğru gelmiyordu.”

Axe, Dove gibi milyar dolarlık markaların sahibi olan Unilever, globaldeki 170.000 çalışanıyla da büyük bir dev. Her büyük firmada olduğu gibi, kazanılan başarının devam ettirilmesi, şirketteki insan kaynağının en efektif ve doğru yolla seçilmesiyle doğrudan alakalı.

Unilever, elit üniversitelere temsilcilik göndermek, özgeçmiş toplamak ve uzayıp duran telefon görüşmelerini takip etmek yerine, işe alım sürecinin ilk adımlarını sayısallaştırarak, dijital İK hizmeti sağlayıcıları Pymetrics ve HireVue ile ortaklık kurdu. Adaylar YZ taramasından geçmeleri halinde, işi alıp almayacaklarını belirleyen bir yüz yüze görüşmeye katılıyorlar.

Sistem şu şekilde işliyor: LinkedinFacebook gibi benzeri sosyal platformlarda iş ilanından haberdar olan adaylar, özgeçmiş göndermeye bile ihtiyaç duymadan, Linkedinprofilleriyle işe başvuruyorlar. Daha sonrasında, Pymetrics(www.pymetrics.com) platformunun sağladığı ve toplamda yaklaşık 20 dk süren, 12 sinirbilim tabanlı oyunu oynuyorlar. Bunlar; adayın doğal nitelikleri üzerinde, net bir doğru ve yanlış cevabı olmayan, kişinin karakter ve davranış analizlerini yapmayı amaçlayan oyunlar. Sonuçlar, istenilen profillerle eşleşiyorsa, sürecin ikinci aşaması olan ve HireVue(www.hirevue.com) tarafından sağlanan video mülakat sistemine geçiliyor. Burada aday, daha önceden hazırlanmış bazı sorulara, akıllı telefonu ile video kaydı yaparak cevap veriyor. Sistem adayın yüz ifadelerine, ses tonuna ve bazı anahtar kelimeleri kullanıp kullanmamasına göre bir değerlendirme yapıyor.

Eğer aday bu iki basamağı da geçerse, Unilever tesislerine davet edilerek 1 gün süreyle denemeye çağırılıyor. Günün sonunda bir yönetici, işe uygun olup olmadığına karar veriyor.
İşe alım revizyonu, Unilever North America ile başladı ve 68 ülkede yürürlüğe girdi. 15 dilde yapıldı ve toplam 250.000 başvuru sahibi katıldı. Unilever, Kuzey Amerika sonuçlarını Temmuz 2016’dan Haziran 2017’ye kadar paylaştı:

• İş başvurusu, yıl bazında yıllık yayın tarihinden sonraki ilk 90 gün içinde ikiye katlandı ve 15.000’den 30.000 başvuruya çıktı.

• Unilever “bugüne kadarki en farklı sınıfını” seçti. Beyaz ırktan olmayan başvuru sahiplerinin işe alınmasında “önemli” bir artış vardı ve temsil edilen üniversitelerin sayısı 840’dan 2.600’e yükseldi. Unilever, yeni işe alınanların sosyo-ekonomik temsilinin daha az ağır olduğunu belirtti ancak ne kadarının olduğunu söylemedi. Ve işe alımlarda cinsiyet eşitliği vardı, ki bu durum yıllardır neredeyse hiç değişmemişti.

• Bir adayın işe alınması için geçen ortalama süre, dört aydan dört haftaya kadar düştü ve adayların toplamda 50.000 saatlik zamanından tasarruf sağlandı. İşe alımcıların başvuruları inceleyerek geçirdiği zaman % 75 azaldı.

• Son tura çıkan adaylara teklif oranı % 63’den % 80’e yükseldi ve bu tekliflerin kabul oranı % 64’ten % 82’ye yükseldi.

• 12 Pymetrics oyununun tamamlanma oranı% 98 oldu. Toplam sürecin ortalama puanı, ankete katılan 25.000 başvuruya dayanarak 5 üzerinden 4,1 idi.
Gördüğümüz gibi, yapay zeka sayesinde işe alım süreci hem daha başarılı, hem daha verimli, hem de yenilikçi bir yöntem olması sayesinde daha fazla insanın ilgisini çekiyor. Ayrıca bilgisayar, “Ne olursan ol, yine gel” derken, gerçekten samimi davranıyor.

Doruk Helvacıoğlu / İş Geliştirme Uzmanı

Kaynak: ParaAnaliz
 
Yayımlanma Tarihi: 13 Temmuz 2017 Perşembe